Saturday, April 9, 2011

Jalan Elak Guna ' Tetapi '



Bila saya dengar orang kata ‘tetapi’, saya rasa jengkel. Kemudian saya fikir, sebenarnya saya juga kurang bertanggungjawab kerana tidak berkongsi dengan mereka impak penggunaan ‘tetapi’. Jadi hari ini dengan dorongan dari Tuhan, saya tulis dan kongsikan semuanya. Mudah-mudahan bermanfaat.

Bagaimana mengelak daripada menggunakan perkataan ‘tetapi’ semasa memberi pendapat?

Ini tip dari guru-guru saya:

  1. Buang fikiran mahu mencantas pendapat orang lain
  2. Mulakan dengan “Menarik.”
  3. Gantikan ‘tetapi’ dengan ‘dan’.
  4. Diamkan perkataan ‘tetapi’. Terus cakap sahaja.
  5. Elak mulakan ayat dengan ‘tetapi’.

Contoh mencantas dengan ‘tetapi’:

A: Lagu-lagu Justin Bieber memang sedap. Dia seorang penyanyi yang comel.

B: Tetapi suaranya macam budak perempuan.

Contoh tanpa ‘tetapi’.

A: Lagu-lagu Justin Bieber memang sedap. Dia seorang penyanyi yang comel.

B: Menarik.

Contoh memberi pendapat dengan mencantas:

A: Saya suka jika sistem transportasi awam Malaysia diselaraskan seperti Singapura.

B: Bukan diselaraskan, tetapi diperbaiki.

atau

B: Tak, baiki dahulu.

Contoh tanpa perlu mencantas:

A: Saya suka jika sistem transportasi awam Malaysia diselaraskan seperti Singapura.

B: Bagus juga kalau semuanya diperbaiki dahulu.

Contoh mencantas dengan pantas, menggunakan ‘tetapi’ di permulaan ayat (1)

A: Kita mesti menulis novel dalam bahasa pasar kerana ia digunapakai dalam realiti. Pembaca lebih suka.

B: Tetapi, bahasa pasar hanya akan merosakkan penggunaan bahasa di kalangan murid.

Contoh mencantas dengan halus dan kedengaran hebat (1):

A: Kita mesti menulis novel dalam bahasa pasar kerana ia digunapakai dalam realiti. Pembaca lebih suka.

B: Saya berpendapat, Bahasa Melayu Tinggi sesuai kerana kita dapat mendidik murid secara halus melalui pembacaan novel.

Contoh mencantas dengan pantas, menggunakan ‘tetapi’ di permulaan ayat (2):

A: Wanita lebih baik duduk di rumah, daripada keluar bekerja.

B: Tetapi, tidak ada ayat Quran atau hadis yang melarang wanita keluar bekerja.

Contoh mencantas dengan halus dan kedengaran hebat (2):

A: Wanita lebih baik duduk di rumah, daripada keluar bekerja.

B: Tidak ada ayat Quran atau hadis yang melarang wanita keluar bekerja.

Mencantas diri sendiri lebih parah.

Contoh mencantas diri sendiri:

“Saya mahu jadi kaya raya dalam lima tahun lagi, tetapi saya tidak tahu bagaimana caranya.”

Contoh tidak mencantas diri sendiri:

“Saya mahu jadi kaya raya dalam lima tahun lagi, dan saya akan terus berusaha!”

Penggunaan ‘tetapi’… saya ibaratkan seperti ini; menghulurkan sepinggan makanan kepada orang miskin, kemudian menterbalikkan pinggan itu semasa dia mahu menyambutnya.

Boleh bayangkan dan rasa perasaan orang miskin itu?

Pendapat tidak ada yang betul atau salah, dan tidak perlu dipersetujui. Hanya perlu dihormati.



SUMBER: KLIK SINI


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails