Monday, June 28, 2010

suami Ideal

Ahmad tertarik hati dengan Anis, rakan sekolahnya yang lama. Dah berminggu-minggu dia interview kawan-kawan Anis untuk berkenalan ngan lebih rapat si gadis tu. Masha Allah, wajah, akhlaq, dan agamanya memang first class. Istikharahnya pun dah settle. Cuma nak seal the deal ja.


Ahmad dan bapa Anis (Ahmad panggil dia Pak Cik) di ruang tamu rumah Anis.





Pak Cik:
Apsal ni Ahmad? Nampak gelisah je ni.

Ahmad: Saya sebenarnya ada hal penting nak bincang ngan Pak Cik. Ini berkaitan ngan Anis. Ada hajat yang nak disampaikan. Sebab tu gelisah sikit ni.




Muka Pak Cik berkerut sedikit. Tapi macam boleh agak saja apa yang Ahmad nak katakan.




Pak Cik:
Ok, apa hajatnya?



Ahmad asyik dok urut-urut tangannya dan garu-garu tempat yang tak gatal. Tapi dia gagah. Ini tujuan yang mulia sekali. Dia pandang straight kat muka Pak Cik. Senyuman di bibir.





Ahmad:
Saya datang ni nak meminang anak Pak Cik, Anis.

Pak Cik: (Gelak skit) Oh, itu ke hajatnya. Ahmad ni baru umur 20 tahun kan?

Ahmad: Ye Pak Cik.

Pak Cik: Dah bekerja dah ke?

Ahmad: Belum Pak Cik. Masih lagi belajar. Baru habis first year kat Australia.

Pak Cik: Australia? Wah, kayanya awak!

Ahmad: Eh, takde la Pak Cik. Alhamdulillah, saya dapat biasiswa. Kalau tak, memang tak mampu la nak ke sana.

Pak Cik: Nanti lepas belajar nak keja apa?

Ahmad: Well, saya minat Psychology Pak Cik. So, rasa macam nak jadi Psychiatrist or Counsellor la.

Pak Cik: Hmm...tak nak jadi doktor? Engineer ke?

Ahmad: Ramai jugak orang cadangkan saya jadi doktor. Saya memang minat Biology, cuma bukan ke arah medical la Pak Cik. Engineering tak minat sangat la Pak Cik. Kalau saya nak kerja, saya nak buat kerja yang saya suka. Sebab saya nak buat kerja tu seumur hidup. Kalau tak jadi Psychiatrist atau Counsellor pun, apa-apa yang berkaitan ngan Psychology pun jadik la.

Pak Cik: (Angguk-angguk) Kampung awak kat mana ek?

Ahmad: Kelantan, Pak Cik.

Pak Cik: Ish, jauh tu. Susah la time raya nanti.

Ahmad: Yang tu insha Allah boleh uruskan Pak Cik.




Sesi soal jawab ni berlarutan selama 30 minit. Macam-macam soalan ditanya. Sampai la satu tahap...






Pak Cik:
Camni la Ahmad. Saya tau awak ni orang yang baik. Tapi, saya rasa awak bukan la suami ideal untuk Anis. Maaf la ye.

Ahmad: Pak Cik dah habis ke interview saya? Pak Cik belum tanya lagi pasal agama saya.

Pak Cik: Agama?

Ahmad: Saya datang ke sini mengharapkan Pak Cik menanya saya soalan-soalan untuk mengetahui sama ada saya ni ideal atau tidak sebagai suami Muslim. Tapi saya tak sangka pulak Pak Cik interested dengan berapa banyak duit saya ada dan dari mana saya lahir saja.

Pak Cik: Perkara tu sumanya penting untuk suami ideal.

Ahmad: (Senyum) Saya faham Pak Cik. Of course saya kena ada duit untuk support anak Pak Cik dan keluarga saya. Dan saya yakin kewangan saya cukup berdasarkan biasiswa saya. Lagipun, kalau tak silap anak Pak Cik pun ada biasiswa jugak. Insha Allah, itu akan memudahkan urusan. Tapi dari mana konsep ideal tu diambil Pak Cik?

Pak Cik: Masa saya nak kahwin mak si Anis, camni jugak la saya ditanya.

Ahmad: Tapi suma itu tidak sepenting agama. Pak Cik, apa yang saya harapkan ialah keluarga yang berdiri tegak dengan Islamnya. Itu bukanlah produk duit Pak Cik. Itu produk agama.




Keadaan genting seketika. Ego Pak Cik membuak kerana dileter orang yang lebih muda darinya. Ahmad dapat mengesan hakikat ni.






Ahmad:
Pak Cik, percayalah bahawa saya hanya berniat baik. Memang patut seorang ayah inginkan suami yang terbaik untuk anak perempuannya. Cuma, terbaik dari segi apa itu Pak Cik? Pak Cik fokuslah kepada sama ada saya ini layak atau tidak untuk mendidik anak dan isteri untuk menjadi dekat dengan Allah. Berapa orang yang kaya di dunia ini tapi anak dan isterinya tidak dekat ngan Allah Pak Cik?





Tiba-tiba, isteri Pak Cik keluar ke ruang tamu membawa sedulang minuman, tanpa memakai tudung.





Pak Cik:
...





Anis tersenyum di dalam biliknya.








p/s: Of course, this scenario will NEVER happen. But would it be nice if it did? FYI, I know of some fantastic Muslim sisters who don't wear a hijab. In some cases, they are even better than the ones wearing a hijab. So I don't mean to generalize things. Forgive me if I hurt anyone's feelings.




(Link asal : Syukran to ibnuazlan)




Wednesday, June 16, 2010

Seksi! ada aku kisah?


:: mush min ni ::





Mekasih buat Kak Maria jua Ustaznya, kerana Laptop kesayangan saya kembali berteriak. Bersyukur tahu! Alhamdulillah sepanjang jalan.



Kembali berteriak menandakan akan kembali bergiat dan ligat. Eh, silap. Terlepas pula. Jangan! Jangan salah faham. Lain pula difikirnya nanti. Sebenarnya berjalan-jalan sambil memerhati dan menafsir di alam maya memang menTerujakan saya. Apa pun moga-moga yang bermanfaat dapat dikongsikan bersama. InshAllah.




Sepanjang lappy sakit, sakit tekak agaknya memandangkan tak mahu dia mengeluarkan suara, saya turut terkesan sama (mush maol walla eih?) bukan apa, bermacam-macam dalam kepala menanti dikerah namun bendanya tiada. (Lappy yang tiada di depan mata sahaja) Ha, Bila dia sudah dihadapan muka. Hilang semua.



Tak. Tak. Tak hilang. Cerita saya belum habis.




Cuma semangat bercerita disini sudah kurang, sebabnya Istifadah dari pengalaman yang ada sahaja. Itu yang ingin saya ketengahkan. Bukan jalan cerita, itu juga niat sebetulnya. Diringkaskan, Alhamdulillah selamat tiba saya ke rumah.

Pengajarannya,



jangan berani-berani bersendirian.





Saya tahu, kita-kita yang berada jauh dari mata ayahbonda sentiasa berkejaran mengejar masa. (dah nama pun merantau untuk menuntut ilmu..) Masing-masing semua sibuk. Takkan mereka nak nanti kita sahajakan.. tapi itu jangan jadikan alasan! untuk kita teruskan tabiat bersendirian. Sedikit ingatan: Bak pepatah melayu, malang tak berbau. Jadi, mencegah itu lebih baik dari mengubati.




Seterusnya, saya juga tahu di negara orang yang saya tumpang kini, Ada juga yang terlajak aksi (aksi pemakaian) saya tidak mengeluarkan kenyataan siapa dia. Ketuk hati tanya diri. Ini juga langkah jaga Diri bahkan tersenarai dalam larangan Tuhan yang Maha Bijaksana. Jadi




jangan ada suka pakai seksi meksi yang mencucuk mata
.




Bila dah tercucuk mata, jadi apa para pembaca sekalian? Tentulah luka dan bernanah pula. Maksudnya mata yang telah tercucuk tadi. Eh, nanti! sebab apa nak kata orang pakai seksi boleh cucuk mata orang yang mengerlihnya (pandang, dalam bahasa bukunya..).









sakit tahu! mata dicucuk





Sesaat. Fikir sendiri.

Betullah. Tak tipu sama sekali! memang mencucuk mata plus sakit hati. Pakailah kalau terasa nak juga. Pakai tapi bukan di tempat awam untuk ditayangnya. Aurat tahu! aurat wajib dipelihara.






p/s: rajin benar ada sambungnya. Al maklumlah menggunakan kesempatan masa yang tercedera.

Friday, June 4, 2010

beringat sebelum kena



' Saya Bukan Tunang Dia' sebelum ini rasanya telah mencuri perhatian pembaca, ramai yang bertanya dan memberi respon dari YM sehingga bertubi panggilan telefon. Terima Kasih tak terhingga saya ucapkan buat mereka yang begitu sensitif terhadap sekeliling. (lebih-lebih lagi akhwat Mesir). Tak kurang juga pada Blogger Alexandria yang sudi melinkkannya.


Amin. saya mengaminkan doa mereka agar Allah pelihara kita semua.


Di sini juga saya ingin memanjangkan pesanan-pesanan yang saya terima dari pembaca. Antaranya


  1. Tak kira di mana sekalipun kalian berada. Kamu di Asia, benua Afrika, benua Eropah atau mana-mana sahaja. Hati-hatilah . (tak kiralah pembaca saya ini lelaki atau perempuan, bujang atau sudah berpunya kena beringat juga!).
  2. Jangan bersendirian jika ingin kemana-mana. Nabi Junjungan tercinta pun sudah lama mengingatkan (lebih-lebih lagi perempuan. jangan kata "selama ini ok je.." Sekali dah kena. Merana selamanya)
  3. Selalu dekat diri dengan Pencipta Alam Semesta. Yang ini paling muhim! muhim jiddan (penting sangat-sangat dalam bahasa melayu)

** yang ini saya tambah

Kita yang perempuan ini.. Malam-malam jika tiada urusan yang mustahak, duduk di rumah sahaja. Lebih bagus. Mungkin ada orang kata, apa tu? kolotnya bunyi..

tapi saya tetap nak ingatkan. Pengalaman saya dalam ' Saya Bukan Tunang Dia ' berlaku di siang hari. Di tengah-tengah orang ramai, namun perkara seperti ini memang kita tak jangka bah kan tak pernah terduga.


kalian yang tak sependapat dengan saya ingin menduga?


Apa yang boleh berlaku di malam hari?. Tutup Mulut tu! fikir sendiri.



Saya tak marah. Cuma memang kadang-kadang saya ini agak garang. (gen mama mungkin? tak pun babah. yang kenal saya jua keluarga boleh mengesahkan..) Saya pun dah kata dari awal, atas sekali: inGatkan aku jua Kamu. Harapnya kalian boleh terima. Jika ada juga sesiapa yang terasa, maaf. Maaf seikhlasnya dari saya.




Thursday, June 3, 2010

Mabruk Pn Atiqa



"Lepas asar kak, dah janji dengan semua". Cik Fiza mengingatkan.



Kelmarin saya dikhabarkan Pn Atiqah Sulha menjadi ibu secara rasmi. Anak lelaki. Alhamdulillah semuanya selamat. Sekitar 8:30 pagi waktu tempatan.



Kebiasaannya ibu-ibu di sini(pelajar atau tabi' suami) bila mana berita gembira mereka sudah menimang cahaya mata tersebar luas pasti rumah mereka dipenuhi bakal-bakal ibu pula. Ambil berkat! kata salah seorang darinya.



Saya, Munirah dan Fiza menanti mereka. Di depan markaz kami berjanji temu. Sama-sama ke rumah Atiqah Sulha. Dari celah orang ramai sudah kelihatan kelibat mereka. Sudah pasti berbeza gaya orang Malaysia.

Bila dikira 9 orang semuanya termasuk saya.




(sebelum saya meneruskan cerita, peringatan awal untuk yang sedang membaca: isi kandungan posting kali ini lebih2 bersifat kePerempuanan. Jika anda ingin tahu, sila teruskan pembacaan dan jika anda rasa tak mampu. Boleh berlalu)



Macam selalu pengangkutan awam menghantar kami. Rumahnya yang agak jauh kedalam menyebabkan kami perlu berjalan kaki untuk kesana. Dalam perjalanan kelihatan kanak-kanak warga tempatan sedang bermain. (biasalah waktu petang)



Bergaduh masa main memang perkara biasa. Seronok juga melihat telatah mereka.


"Eh, hati-hati!" laung saya.



Mana taknya. Mereka main baling batu. Batu kerikil takpa juga (kalu kena sakitlah. boleh luka) ini batu bata. Batu-bata yang sudah terbelah dua.



"Kita kat Malaysia main baling selipar, kat sini baling batu-bata". kata-kata saya di sambut setuju dari mereka.



Saya pun tak tahu juga sebenarnya. Sebabnya saya jarang bercampur dengan rakan sebaya untuk bermain. Saya juga kurang tahu mengenai permainan-permainan (luar rumah) kanak-kanak di Malaysia zaman saya. Namun saya boleh agak tiada lagi yang main baling batu-bata pada kawan-kawan kan? kalau ada juga. Mau ternganga saya.





[Link] untuk sesiapa yang nak tahu macam mana main Baling Selipar





Di sini juga jangan kata batu-bata, kayu sebesar lengan pun boleh pukul kengkawan. (kategori main-main) Seriau juga dibuatnya. Sekali libas, kepala orang lain yang terkena. Nauzubillah.








ini bukan gambar hiasan.
yang sudah menziarahi pasti mengerti






Alhamdulillah kami selamat tiba di rumah Atiqa. Tiada siapa yang cedera. (iyela kami tak join baling-baling batu bata).



Penyambut tetamu kata baby tiada.


Penyambut tetamu yang di maksudkan adalah mereka yang berjasa membantu si ibu menguruskan rumah sementara waktu (dikalangan pelajar juga. selalunya teman-teman rapat si Ibu). Katanya lagi baby di rumah Ibu susu.





Wajah Atiqa memancar bahagia.



Mabruk! Mabruk! tak putus-putus dari kami semua.




Semua yang ada tekun mendengar cerita Atiqa. Pengalamannya sangat berharga. Sesekali terdengar ada yang kata "eee... takutnya".


Melahirkan bayi adalah mempertaruhkan nyawa. Alhamdulilah selamat keduanya.

Saya tak perasan bagaimana mereka boleh sembang tentang Ibu susu. Kebetulan saya berjumpa dengan Halimah, exco BKAWM lupa sejenak Pn Atiqa.


"Eh? eh? (eh?- dalam melayu kita- apa?)
Ibu susu? Akak pun ada ibu susu." Saya mula menyampuk untuk tahu pangkal cerita mereka.



Di sini juga boleh kata anak-anak kecil ada ibu susu. Di Malaysia suasana seperti tu agak kurang.
Kata Pn Atiqa, babynya tak dapat minum susu (atau mungkin dapat minum susu yang agak kurang. saya pun agak kurang perasan kenyataannya memandangkan ramai sangat yang ziarah masa tu). Sebab itu, babynya ke rumah Ibu susu.



" ni Tiqa, minum susu (bakhero atau sewaktu dengannya) bubuh halba boleh banyakkan susu badan". Cadang saya.

"Dah kak, buat dah." kata si Ibu.

"ish.. nak cakap lebih kita ni bukan ada pengalaman pun." Jawapan saya disambut tawa dari mereka yang ada bersama. (dah jadi 12 orang kalu tak silap. ramai yang ziarah). Saya cuba mengingati pengalaman menjaga ibu-ibu yang baru lepas bersalin.



" ha.. lagi 1 makan gargil". Sambung saya.

" lagi 1?". Izzati Farhana kini salah seorang ahli Lembaga Hewi bertanya.

" lagi 1 urut kat kaki." saya yang tak perasan niat Cik Izzati.

" lagi 1?". Cik Izzati main tarik tali.




Yang lain semua dah gelak. Cuma saya sahaja yang agak lampi (maknanya kalu eja kot jawi: lam mim ba ba) terkena kali ini. Antara kami, yang datang ke rumah Atiqa ada 4 orang ahli Hewi. Termasuk Cik Izzati yang sudah naik taraf.


Hewi, ketua unit kebajikan dan kemanusiaan, kak Shima berkata " Ana, urutlah Tiqa"

" Tuan badan tak kata apa pun". Saya sekadar berbasi.

" boleh ke kak? tolong urutkan.." Si Ibu yang dari asyik tertawa melihat telatah kami meminta.



Saya tanya tuan rumah. Ada minyak? refleks sahaja sebenarnya. Orang baru lepas bersalin tak boleh diurut sebarangan. Macam itulah bunyinya yang mama pesan. (ni curi-curi dengar sembang orang tua)


Akhirnya saya minta losyen bayi sahaja. lebih senang untuk mengurut. Stokin Si Ibu ditanggalkan. Dengan Bismillah saya sapu losyen ke kawasan sepatutnya.


"okey semua, tengok sini... urut kat sini sahaja dah cukup" rasa macam buka kelas urutan refleksiologi pun ada. Atas jemari kaki, disini kawasan dada. Sambil mengurut sedikit penerangan saya beri secara percuma.




semua duduk menghadap. yang ternganga pun ada. (ops.. sori tak sengaja agaknya)




" ibu jari ni pula untuk otak. Buat macam ni kat baby pun bagus. Tumbesaran." Semua makin dekat nak tengok macam mana saya buat. " kalu orang migrin, tekan sini. sikit sahaja dah sakit". Ada juga yang mengangguk-angguk kepala (faham agaknya. tersenyum saya lihat mereka)



" ha Kak Syima.. apalagi. salin-salin. Bukan senang nak dapat ni. sekali dia dah curah. Kaut." Sakat dari Cik Izzati. Saya gelak sahaja. Bersama mereka memang tak kering gusi dibuatnya.



" Tiqa, akak urut slow je ni.. lagipun SIFU (aka Cikgu) akak kata, you ni urut untuk santai-santai boleh la bagi tidur. Bukan hilang sakit". Jelas saya.


"Sifu?". saya tak perasan milik siapa suara yang bertanya.



" em. Kebiasannya kursus untuk refleksi orang cina punya. 1 kepala (penuntutnya) dia kira 6ribu. Masa ana haritu, Mara yang sponsor dalam 2 ribu kalu tak silap". Saya pun dah tak ingat sangat cerita 4tahun lepas. Nak cakap pun tak seronok jadi terus tumpu pada si Ibu.



Selesai refleksi baby pun tiba dari rumah Ibu susunya. Ramai juga yang mengiringi baby.
Babynya sangat comel. Menarik hati sesiapa yang melihat. Kami panggilnya "Abdullah!" (bunyi filem ketika cinta bertasbih).

Belum cukup 7hari. Nama betul Abdullah sedang kami nanti.


Akhirnya, buat Pn Atiqa sekeluarga Mabruk dari saya.


Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya: "Namakan dengan nama para nabi, dan nama yang paling Allah suka ialah nama Abdullah dan Abdurrahman dan nama yang paling benar ialah Harits dan Humaam dan nama yang paling buruk ialah Harb dan Murrah. " (HR. Abi Wahab Al-Jasyimi).


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails