Thursday, April 7, 2011

Ternanti-nanti munculnya



Khamis hari ini.
Lalu Jumaatlah keEsokannya yang bakal tiba...






Tak tertangung rasa menunggu.

Bagai mahu hari-hari cepat berlari. Tahukah kenapa ditimpa perasaan begitu? Sungguh betul bilang jam kini, padahal setiap hari kan berputar dalam lingkungan waktu yang sama. Statiklah. Tak perlu pun kira-kira.



Insya Allah esok kami akan bertentang mata, berdepan melihat sesama dan bertanya khabar secara langsung juga. Mahu tahu kenapa? Cik Farhana mengalami simpton biasa yang di lalui oleh orang dulu kala. Tak percaya juga! pergi buka buka sejarah, tengok. Ada.



Pernah 1 ketika, dahulunya bila dengar berita akan ada jumpa-jumpa terus ditimpa rasa tak sihat. Demamlah, ada kerja extra dari pensyarah kononnya dan macam-macam yang tak tercapai dek akal pun ada. Tapi kini berlawanan sungguh dari kisah lama dan asyik tertengok kalendar kerana sememang tak boleh sabar tunggu ingin berjumpa. Mahu tahu enggak kenapa?


Usrah
.Bertemu dengan mereka seperti ahli keluarga.




Pertama: Aku Pencinta Baginda Nabi SAW
Jujur saya beritahu, saya tak tersenarai dalam pengemar Usrah atau Liqo, tapi itu adalah cerita lama. Seorang teman telah datang menKetuk hati saya dengan katanya, " Usrah itukan adalah Baginda Nabi SAW yang perkenalkan, Nabi SAW yang popularkan. Makna kata Nabi SAW punya cara'' . Ha! jadi, mahu apa lagi? kan itu orang di cintai buat, mestilah rasa nak tiru bulat-bulat.


Kedua: Cara mengukur kemampuan
Mengaku ingin berjuang untuk agama dan negara tapi kalau setakat 12 orang ahli usrah pun tak terjaga, tidak mahu untuk tahu khabar mereka. Itu berangan namanya. Baik tanam jagung. Eh, saya suka airnya. Tetiba. Jagung tak bersalah okay, bahkan boleh dapat pahala jika niat untuk sampaikan nikmat pada generasi seterusnya.


Ketiga: Melatih dan mengasah diri
Kau akan berdepan dengan masyarakat, paling tidak dengan kaum kerabat. Apakah kau boleh tenang bila ahli terdekatmu bangga melakukan larangan Tuhan? Bila ditanya, sedia untuk menjawab. BerUsrahlah kerana ia mampu mengasak diri mengetahui hukum Tuhan, ajakan baginda Nabi, tentang semasa penduduk dunia dan macam-macam ada. Secara tidak langsung boleh berfikir di luar BOX, jadinya sentiasa sedia berdepan segala suasana insya Allah.


Keempat: Melahirkan Aktivis, Ulama penggerak dan sebagainya
Kerja ini, kerja menyampai dan menerima. Saling bertukar maklumat makin cerdik pandai ahli-ahlinya. Perlu dipupuk suasana Usrah agar hikmahnya dapat dinikmati semua.


Kelima: Memanjangkan silaturrahim
Perhubungan erat akan tercapai biarpun antara ahli Usrah penjawat apa sahaja. Jangankan doktor, pensyarah, Ulama, tentera, guru sesiapa sahaja layak menyertai cara Baginda Nabi SAW ini. Kerana Allah berhimpun, berpisahnya mengusik rasa.




//


Sebenarnya banyak lagi yang boleh diperolehi dari Usrah namun itulah penyebab kuat yang menolak jiwa saya untuk tak tertahan menunggu Jumaat tiba kerana hari itulah kami berjumpa untuk BErUsrah dan..


Cik Farhana,

Sila lah untuk berfikir 10 tahun akan datang, 20 tahun, 30 tahun, 100 tahun apakah kau ingin melihat generasimu nasibnya sama. BerUsrahlah! jadikan ia wasilah atau jalan untuk mencorak anak-anak yang akan tiba. Mungkin ujian untuk mereka nanti lebih hebat dan dahsyat. Sekurang-kurangnya cerita ini boleh jentik sedikit hati manusia kini.


Sia-sia hidup tanpa tinggalkan apa yang berguna sebagai saham ke negeri Kekal di sana. Na'uzubillah.



Tak tahu ketibaan MAUT menjemput. Inilah antara langkah pertama untuk lihat semua berbahagia lebih-lebih lagi untuk generasi seterusnya.



1 comment:

faisal apardi said...

kita je kn pandai guna waktu tu...kalau aku mengadap blog je mmg rasa cepat..hahaha

http://faisalapardi.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails