Sunday, May 15, 2011

Tulang Bukan untuk diPatahkan



Pengalaman menjiwai tulang patah ketika patahnya tulang betul boleh mematahkan.

Allah telah menetapkan saya dikelilingi oleh mereka-mereka yang senantiasa mengingatkan diri untuk terus asa. Alhamdulillah.

Terima kasih atas segala.

//

Di rumah,

malam 2hari lepas saya dikejutkan dengan suara raung tangis dari pintu pagar terus disertai ketukan bertalu dari pintu utama. Allahu Rabbi tersentak sebentar. Kebetulan ayahanda dan bonda ke Melaka. Cuma yang ada saya, Atuk yang telah uzur serta adik perempuan ketiga dan juga kawannya.

Lantas sepasang tongkat setia saya gapai untuk menggagahkan diri ke pintu melihat tetamu yang hadir.

Dalam esakan tertahan Puan tersebut menceritakan kejadian. Saya lihat ibu jarinya melentik pelik, seakan tulang mahu keluar dari kulit. Entahkan patah, terkehel atau terkeluar sendi saya agak sendiri.


Mujur ada bandage dari Mesir ditepi, saya cuba membalut walaupun kurang reti. Suasana cemas tersebut telah membantu saya melakukan kerja Cik Misi sebelum Puan tersebut dibawa ke Hospital untuk rawatan susulan.

//

Kesakitannya mengingatkan kesakitan saya tika di Mesir, ketika salah seorang Tuan Doktor dari Hospital Assafiroh membetulkan kedudukan tulang saya yang patah sejurus fiber glass dibalut pada kaki saat ia belum keras.

Allah.. saya hanya mampu menepuk dinding saat itu kerana proses tersebut dibuat tanpa bius.

Tekanan yang ditekan kuat oleh Doktor pada tempat tersebut rupanya menambahkan kecederaaan. Padanlah rasa semakin nyeri setiap hari.

Itupun dapat dilihat selepas seminggu. Doktor mahu kaki di X-ray lagi, mungkin ada perubahan. Doktor tersebut kelihatan berkerut selepas melihat perbezaan x-ray kali pertama. Kelihatan benar tulang saya yang patah semakin terperosok juga wujud serpih-serpih berbanding x-ray pertama sebelum fiber glass menjadi Boot kaki.

Doktor arahkan pembantunya belah ditengah-tengah boot kaki ini. Kemudian guna alat dari besi untuk kopak bagi kedudukan simen tidak sesendat sebelum ini. Ngerilah cara mereka, tak percaya? rakamannya ada.

Alhamdulillah dengan ujian. Hikmahnya pada DIA yang sangat berkuasa.

Tahukah, saya merasa sakit tersebut tanpa ubat pemati rasa. Saya berMoga rasa tersebut bisa memadamkan dosa...

amin





Pengalaman ini juga beri saya rasa bertayamum telah sebulan lama, siapa sangka?




P/s: Jangan terajang isteri. Allah murka.

Astaghfirullah. Mari beristighfar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails