Wednesday, October 20, 2010

Ubat teringat-ringat

-





Teringat-ringat.
Itu perkataan biasa dalam perbualan saya bagi menggantikan Rindu.

Kenapa eh? .

Kenapa seRasa susahnya nak sebut di mulut kalimah Rindu. Silap cover gagap jadinya. Lebih-lebih lagi pada mereka yang saya cinta.


Sebetulnya, saya membilang hari untuk kembali ke tempat pengajian, yang mana jaraknya 4, 939 batu. (8,230 km) dari rumah. Mungkin lebih lagi. Jadi kalimah luar biasa itu, biar saya tampal di sini. Lekat sampai bila-bila harapnya.



Saya rindu semua nanti, termasuk ikan-ikan yang selalu tonyoh bibir di kaca akuarium bila melihat kelibat saya malah berebut-rebut menggigit jemari yang sedang menempek makanan mereka di dinding.


Sungguh. Saya akan merindui suasana itu.


Pasti benar saya akan merindui atuk. Atuk bersama cerita-ceritanya yang memugar semangat. Atuk yang sentiasa memanggil-manggil cucu, untuk himpun pahala.

Himpun pahala?.

ya. Jika ikhlas menemani dan menturuti perintahnya. Moga ada.

Setiap 2 jam, saya menjadi Jam bagi atuk. Kadang-kadang dari pukul 11:00 ke 11: 25 hampir 5 kali saya perlu menerangkan masa, sekarang jam berapa.

Menjadi Chef tetap bagi atuk tugas utama saya. Makanannya perlu istimewa dan yang penting server di meja. Malah saya turut menjadi peneman yang setia, menanti atuk dipintu bilik air.
Doktor juga jawatan saya, eh mungkin nurse sebenarnya. Nurse yang jelita. Hehe.. dan Macam-macam lagi.


saya berMoga jadi cucu mithali, cuma belum tahu apakah usaha yang tak seberapa ini Allah SWT pandang nanti.



sEORANG Teman pernah mengingatkan, katanya

Bukan senang NAK senang
BUKAN susah nak Susah

Jadinya, kesabaran kunci utama. Insyallah..

Atuk, kenangan ini saya akan bawa kesana, bila Rindu datang menerpa.





Di negara yang akan ke sana lagi



Begitu banyak nilai kasih sayang yang diterapkan Islam
dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Tak akan pernah rugi jika
saya dan kamu mengikutinya, bahkan ada perintah yang wajib juga.


" dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum Kerabat, dan orang-orang
miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah.... "

[surah An-Nur ayat 22]



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails