Monday, November 8, 2010

Bukan bertelagah



Itu tallagah.
Tallagah perkataan ammi, bahasa pasar. Dalam bahasa Arab yang sebetulnya dipanggil Sallajah.

Bahasa mudah kita, adalah seperti yang kalian sedang lihat. Jika saya tulis juga apa makna tallagah rasa seperti bazir tenaga. Eh, tak. Tak.


Ingatkan kamu,
Taip menaip atau tulis menulis sama sekali tidak membazirkan masa. Lebih-lebih lagi jika faktornya untuk ibadah. Kumpul rewards tahu. Kita boleh dapatkan ia di akhirat kelak. Jadi marilah kita meramaikan golongan yang suka membaca. Ish. Cik Farhana terang apa ini. Takpalah. Moga kamu yang sedang membaca ada sedikit faham pun jadilah. Bersyukur saya.

Tallagah kata seertinya peti ais. Titik.

Baik. Kembali ke pangkal cerita.



Syaqaiqun Nu'man, iaitu nama rumah kami menghadapi sedikit ujian. Ujian dunia sahaja. Kesannya tersiar di tanah ini. Mana tidaknya tallagah kami tidak berfungsi hampir 3 bulan. Wah. Hebat. Masih bernyawa warga rumah.


Memandangkan di negara Padang pasir kini dijengahi oleh cuaca sejuk yang belum tahap sejuk beku agak menyelamatkan keadaan.

Saya dan Nurul Husna, merangkap musyrifah rumah mulakan operasi mencari tallagah. Kami mencarinya di sekitar kawasan yang ditempatkan tallagah-tallagah.

Senarai tempat yang kami tandakan untuk operasi termasuklah di Mandarah, Suk Syerif, Victoria dan Mansyia.

Sedikit penjelasan mengenai operasi. Kami cuma mencari harga termurah dan yang berkualiti. Memandangkan status pelajar yang kami sandang dan biarlah manfaat tallagah dapat dinikmati berzaman kerana sementalah sesi pengajian kami selesai akan ada lagi pelajar-pelajar yang mewarisi pengajian berkat ini maka khidmat tallagah ini akan berterusan. Ini menyebabkan kami lebih berpijak dibumi yang nyata untuk meneruskan operasi.


Di salah satu kedai-kedai yang menempatkan tallagah, kami cuba berunding mengenai harga. Harga yang buat air liur tersangkut melepasi trakea. Itu baru tallagah yang biasa-biasa. Bukan yang terpapar kat atas nu..


Pengangkutan dari Victoria kami ke San stefano


Berkerut juga. Kebanyakkan tallagah mencecah jumlah Le 2000.






Cari-cari. Mana kawasan elektrik.


"Balik nanti kita pecah tabung". Hehe. Itu ayat tak menahan. Memang ayat untuk pujuk diri, sebabnya tallagah memang keperluan untuk menampung warga Syaqaiqun Nu'man dan tabung? tabung adalah tiada. Tahu.



Lagi kesan untuk hiburkan hati,
Nurin dan Adah. Cikgu betul-betul teringat kamu.



Jika pembaca budiman terasa ingin menambah saham akhirat, memudahkan kami pelajar di kejauhan tanah air boleh Email ;

dunia_misk@yahoo.com.my atau

salur terus ke akaun

HSBC no : 01138387025
Nur Farhana binti Mokhtar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails